Wednesday, January 16, 2013

Roti Blueberry Kastard

Saya nak update tentang roti yang satu ni agak berkurun juga,  ambil masa ya lama. Ya Allah..... masa asyik tak cukup je. Punyalah tak bersyukur hamba Allah yang satu ini. Astaghfirullah.....


Roti ni saya buat dah lama, cuma updatenya baru sekarang. Macam biasa la... alasan biasa... sibuk! Roti blueberry kastard ni saya dah pun letak dalam senarai jualan harian saya. Alhamdulillah, ramai yang gemarkannya. Setiap gigitan terasa intinya yang sedap itu.

Mari lihat bahan2 dan cara membuatnya....

Bahan-bahan doh roti:

500gm tepung berprotien tinggi (tepung roti)
2 sdb tepung susu
100 gm gula halus
1 sdt garam
1 sdt bread softener
1 biji telur
250 ml air bertapis (kalau uli guna tangan gunakan air suam)
11 gm yis
2 sdb mentega lembut

Hiasan untuk roti blueberry kastard:
Jem blueberry
Pes kastard


Cara
- Saya guna bread maker (BM), jadi saya masukkan je semua bahan dalam BM, dan biarkan BM jalankan operasinya selama 1 jam 30 minit.
- Untuk yang tiada BM, caranya, satukan air suam dengan yis. Biarkan seketika.
- Satukan bahan2 kering seperti tepung, gula, susu tepung, garam, bread softerner dalam satu bekas. Sebatikan.
- Masukkan telur, gaul rata, dan masukkan air suam yang telah bercampur dengan yis tadi. Adun sehingga menjadi doh kasar.
- Masukkan mentega, dan terus menguli sehingga menjadi doh yang lembut, licin dan anjal. Biasanya, untuk menguli menggunakan tangan, tempoh menguli saya ialah 45 minit, atau kadang2 sehingga satu jam. (Pitam!)
Tip dari saya: Masukkan bancuhan doh tu dalam plastik yang bersih, dan lenyek2kan doh tu sehingga dapat seperti doh yang kita kehendaki. Pastikan benar2 anjal dan licin. Bila uli dalam plastik, doh lebih bersih dan lembut, kerana kita tidak perlu bermain bermain dengan tepung. Tangan pun bersih jer. :-)
- Biarkan doh naik sekali ganda, biasanya lebih kurang 1 jam.
- Selepas 1 jam, tumbuk2kan doh untuk membuang angin. Dan bahagikan doh, beratnya 60gm. Untuk bancuhan ini boleh dapat lebih kurang 15-16 biji roti.

Untuk inti kastard, boleh dibuat dengan 2 cara. Boleh pilih mana satu cara yang mudah bagi anda.

Cara pertama:
Bahan A:
3 biji telur kuning
6 sdb gula (boleh kurangkan, saya kurangkan 4-5 sdb sahaja)
100ml susu segar

Bahan B
3 sdb tepung protien rendah
Bahan C
200ml susu segar
Bahan D
1/4 esen vanilla

Cara membuatnya:
- Gaulkan semua bahan A dalam periuk kecil, kemudian bubuh bahan B dan adun sebati.
- Panaskan periuk itu di atas api yang perlahan.
- Masukkan bahan C dan kacau sehinggapes menjadi pekat dan berbuih.
- Tutup api dan masukkan bahan D, kacau. Biarkan ia sejuk.

Cara kedua:
500ml susu segar
500ml air
5 sdb gula
2 keping keju slice (optional)
6 sdb tepung kastard
1/2 sdk esen vanilla

Cara membuatnya:
- Satukan semua bahan dalam periuk yang kecil.
- Panaskan semua bahan dengan api yang perlahan.
- Sentiasa dikacau sehingga pes menjadi likat dan berkilat.
- Tutup api, sejukkan.

Cara membuat roti blueberry kastard.
- Doh yang telah dibahagi 60gm, dicanai nipis ukuran lebih kurang 15cm panjang dan 10cm lebar.
- Sapukan pes kastard pada permukaan doh.
- Gulung doh dari atas ke bawah secara sekata.
- Masukkan doh yang telah siap di atas paper cup panjang, atau aluminium foil yang telah dipotong kecil. Biarkan seketika doh naik kembang sehingga 2x ganda.
- Apabila doa sudah kembang, masukkan jem blueberry dan lebihan pes kastard ke dalam plastik yang berasingan dan gunting sedikit hujungnya. Paipkan jem blueberry dan pes kastard ke atas permukaan doh roti.
- Bakar roti pada suhu 180 - 200 darjah celcius (bergantung pada oven masing-masing) sehingga masak kekuningan.

Roti pertama kali buat.... tak guna papercup pun.

Untuk jualan...... 

Sekian untuk kali ini....... Entry akan datang juadah lain pula.

6 comments:

  1. GK tak penah lg buat roti...mcm susah je...

    ReplyDelete
  2. ape mksud sdb / sdt...baru2 mencuba resepi....xfaham plak shortform2 ni...hehehhee

    ReplyDelete
  3. Nk try, tp byknye step.

    ReplyDelete
  4. wow nampak sedap...

    resepinya nampak mudah tapi nak buat musti...

    But tahanks for sharing memang tgh carik..

    ReplyDelete
  5. wow!!! amazing blog, i knew it recently , and i will back always to see more news!!! congratulations!!

    The best recipe ever

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...