Sunday, March 18, 2012

Red Velvet Swissroll

Heheheheh....
Pakar2 kek mesti rasa nak gelak, kan. Saya ubah RVC tu pada swissroll. Sebenarnya, ini percubaan saya membuat RVC dalam bentuk swissroll. Jangan gelakkan saya sebab ini hanya percubaan sahaja, dan tak sangka ia sedap juga dengan cream cheese frosting yang rasa lemak masam2 manis tu. :-)

Sebenarnya, saya bukan penggemar kek butter, jadi, sesuka hati je saya mengubah resepi RVC ni pada kek swissroll. Boleh je, kan? Kita buat dia.... Heehheeeee....


Nak tahu ke cara saya bagaimana? Ok, saya kongsikan disini.... Bolehla mencubanya ye pada yang berkenan.

Bahan-bahan:
Bahan A
4 biji kuning telur
70ml minyak jagung
45ml air
70gm gula halus
*150gm tepung gandum
*1 sdt baking powder
*1 sdb serbuk koko
secubit garam
1 sdt esen vanilla

Bahan B
4 biji putih telur
50gm gula halus (boleh ditambah kalau suka pada rasa kek yang manis)

Bahan C - Buttermilk-
1 cawan susu segar/ susu cair + 1 sdb cuka makan / jus lemon - dibiarkan selama 10minit
1 sdb pewarna merah jambu / merah

Bahan D 
1 sdt cuka
1 st soda bikarbonat


Cara-cara membuatnya:
1. Ayakkan bahan bertanda * dari bahan A
2. Pukul kuning telur, gula halus, dan air sehingga gula larut. Masukkan minyak jagung dan esen vanilla.
3. Kemudian, masukkan bahan yang di ayak tadi sambil diselang-selikan dengan bahan C (buttermilk). Kacau sebati.
4. Dalam bekas lain, satukan bahan D. Habis sahaja buih, teruskan masukkan campuran ini ke dalam bancuhan tadi.
5. Pukul putih telur dari bahan B sehingga berbuih, masukkan gula danpukul lagi sehingga ia menjadi meringue.
6. Masukkan bahan B ke dalam bancuhan yang telah bercampur dengan tepung tadi dengan kaedah kaup balik.
7. Panaskan oven 170 darjah celcius.
8. Lapik dulang pembakar (saya guna saiz 26cm x 26cm) dengan kertas pembakar.
9. Isi dulang pembakar dengan bahan kek dan bakar selama 20minit.
10. Sejukkan dahulu sebelum digulung dengan krim pilihan.

Oleh sebab kek ini ialah RV, maka saya memilih utk gulungkan bersama cream cheese frosting. Saya dah update di entry RVC yang lepas. :-)

3 comments:

  1. wah menariknya , minta izin copy resepi ye, first time tgk rv jadi swissroll ni, jimat sikit cheese frosting kan sebab letak kat tengah je

    ReplyDelete
  2. tina othman,
    sila la...
    saje saya try ni. heeheh

    ReplyDelete
  3. fiza, sy dah lama teringin nak buat gulung2 ni..tapi tak reti kaedahnya..letak dlm loyangg yg mcmana ya..?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...