Saturday, March 24, 2012

Puree Kari Ayam

Assalamualaikum.....
Hari ini masak lain sikit sebagai hidangan tengahari. Kunun nak masak nasi la juga. Sekali tengok, beras habis. Alahai.... macam mana boleh lupa nak kabo pada big boss yang beras dah habis ni. Kari ayam pulak sedang dimasak. Fikir punya fikir....  ah... puree je la.....

Maka, jadilah puree sebagai hidangan tengahari saya anak beranak. Saya belajar buat puree dari MIL saya. Boleh guna tepung atta juga, tapi saya lebih suka guna tepung gandum... Mari, lihat resepinya bagaimana.


Bahan-bahan puree:
4 cawan tepung gandum
2 sdb marjerin
Air secukupnya

Caranya- Gaulkan tepung bersama marjerin, masukkan air sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh seperti doh capati.
(Lihat gambar dibawah)

 Doh yang telah siap akan jadi seperti ini.

Dan bulatkan doh kepada bentuk yang kecil seperti ini.

 Leperkan doh dengan penggelek. Jangan tebal sangat..

 Goreng doh puree dalam minyak yang betul2 panas
(Sila abaikan kuali yang dah digunakan selama 10 tahun itu :-))

 Puree akan mengembung dengan sendirinya dalam minyak panas tu....
Hati2 ye :-)

Dan hasilnya..... Memang superb la!

Untuk kuahnya, boleh dibuat mengikut kegemaran masing2. Sama ada kurma atau kari. Untuk kali ini saya menggunakan kuah kari ayam sahaja. Mudah! Kalau dapat kari daging ke.... mak eh.... sungguh, saya akan jadi ular sawa sebab akan makan bertambah2. Hahahahah.....

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...