Saturday, May 28, 2011

Begedil Daging

Resepi sempoi dan mudah....
Begedil Daging

Berkenan dengan begedil... suka akannya? Saya suka, ni cara saya buat begedil yang simple:
Bahan dan cara membuatnya:
- Kentang (direbus, toskan kemudian buang kulit dan tumbuk dengan lesung. Kalau nak ikut cara saya, mesti tumbuk dengan lesung,ok :-))
- Daging - (sukahatilah korang nak guna daging macam mana pun. Daging cincang ke, daging burger ke, daging biasa ke. Tapi saya gunakan daging burger oblong. Power punya ye! Daging ni korang masak dulu, pastu cincangkan bagi halus.)
- Daun sup dan daun bawang
- Lada sulah
- Serbuk daun basil (terpulang nak letak ke tidak. Saya letak sebab memang dah ada kat rumah.)
- Sedikit garam

*Semua bahan kat atas tu korang gaul je hingga mesra. Pastu bentuk2kan menjadi bentuk bulat. Celup dalam telur dan gorengkan kekuning2an. Siap la untuk dihidang...... Lebih sedap dimakan bersama soto atau bakso. (Lain kali kalau saya buat bakso, saya sharekan resepi kat sini)

*Kuantiti bahan, aci taram je.....( Fiza ni memang tak boleh jadi pakar masakan ye, dan tak boleh nak terbitkan buku masakan sebab tak ada talent pun.)

p/s: saya pernah tepek cara membuat begedil daging ni dalam SINI

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...