Saturday, December 11, 2010

Kek Coklat Hitam Kukus

Untuk permulaan, saya ingin berkongsi satu resepi kek yang saya sudah mencubanya. Kek ini sangat2 lembap dan lembut. Sedap, rasa pun kurang manis.... Saya juga pernah kongsikan resepi ini di cerita umisofie.

Bahan2:

2 cawan tepung gandum 
1 cawan serbuk koko
1 sdk bikarbonat soda

*semua bahan2 ni diayak...

3 biji telur

2 cawan gula (saya kurangkan sikit, jadi 1 3/4 cawan jer)

1 cawan Milo (saya gunakan minuman koko)

1 cawan minyak jagung (nak guna minyak masak pun boleh)

1 1/4 cawan air + 3 sudu besar susu pekat



Cara Membuatnya:

- Tepung, serbuk koko dan bikarbonat soda diayak terlebih dahulu, dan asingkan.

- Pukul telur dan gula (saya pukul guna cara tradisional sebab tak ada mixer, penat weeee, excercise tangan sungguh!)

- Bila gula dah kembang, masukan campuran air dengan susu pekat, kacau hingga gula betul2 hancur. (sekali lagi tangan ni excercise!)

- Kemudian, masukan bahan2 yang sudah diayak, dan kacau rata.

- Masukan Milo dan minyak masak, kacau rata lagi.

- Bancuhan dah rata, masukan bancuhan ke dalam loyang.

- Bancuh 1/4 cawan Milo dengan 3 sudu air, dan tuangkan bancuhan Milo ini ke atas bancuhan tepung tadi.

*sebelum masukan bancuhan tepung dalam loyang, panaskan loyang terlebih dahulu (kukus).
- Kukus bancuhan kek antara 1 jam atau sehingga masak. Saya kukus 1 jam 30 minit.

- Nak tahu masak ke tidak, cucuk dengan lidi. Kalau lidi tu bersih je masa di tarik keluar, maknanya kek sudah masak.

- senang yang amat mahu buat kek ini yer.... Selamat Mencuba!

3 comments:

  1. nampak mcm senang je kan..hehe..tapi nak buat tu, tah la bila..hehe

    ReplyDelete
  2. ala ayu....senang je.
    tak pe, take ur time ok!
    tq, dear!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...