Sunday, July 17, 2011

Ikan Patin Asam Tempoyak + Ikan Patin Goreng Bawang Putih

Kalau dapat ikan patin, 2 masakan ini wajib buat. Saya sekeluarga memang gemarkan. Hari tu, saya pernah postkan entry asam pedas ikan patin. Tapi kali ni, masak lain sikit, sebab masakan ni kegemaran keluarga saya.

 Ikan Patin Asam Tempoyak

Bahan-bahan:
Seekor ikan patin (sederhana besar, dibersihkan dan dipotong)
10 biji cili padi
5 ulas bawang merah
5 sudu besar tempoyak
3 keping asam keping
sekuntum bunga kantan
2 ikan daun kesum
Air secukupnya sebagai kuah

Cara membuatnya:
- Bawang merah dan cili padi dirumbuk hingga lumat
- Masukkan air dalam periuk, dan rebuskan hasil tumbuk tadi sehingga naik bau.
- Masukkan tempoyak, bunga kantan, daun kesum dan asam keping. Biarkan ia mendidih
- Masukkan ikan, dan biarkan ia mendidih lagi.
- Perasakan dengan garam dan gula.... bagi saya, saya suka rasa manis sikit, jadi saya tambah gula sikit.

Makan bersama nasi, tak sedar nasi dah bertambah! Memang menyelerakan....

Satu lagi ialah ikan patin goreng bersama bawang putih.

Ikan Patin Goreng Bawang Putih

Bahan dan cara membuatnya:
Satu labu bawang putih ditumbuk bersama sedikit garam sehingga lumat. Lumurkan pada ikan dengan sedikit kunyit. Kemudian, goreng. Bila warna bawang sudah keperangan seperti di dalam gambar, cepat2 angkat bawang dahulu. Kemudian, teruskan menggoreng ikan seperti biasa sehingga ikan masak.


Kalau anda dapat ikan patin, cubalah resepi ini. Memang menyelerakan!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...