Saturday, July 16, 2011

Donat Pedas Manis

Beberapa hari lepas baru je buat donat. Tapi salut gula je. Hari ni, anak2 saya minta buat donat lagi. Buat jugak la, walaupun tahu, donat ni makanan kureng sihat. Jangan makan banyak sangat udah la. Kali ni, donat saya lain sikit. Salut dengan sambal pedas manis. Ada jugak buat salut gula mcm biasa tu, utk Sofie dan Hijaz.


Bahan-bahan untuk buat doh donat ni, boleh ke SINI atau ke SINI. Tapi, untuk menghasilkan donat yang gebu dan lembut sampai petang (kalau buat pagi la...) gunakan marjerin. Kalau gunakan minyak, pada saya, donat dah tak lembut bila menjelang petang. Jadi untuk resepi kali ini, saya gunakan 2 1/2 sudu besar marjerin dan 2 sdk yis kering. Gaulkan dalam tepung sekali dengan 2 sdb susu pekat, juga secubit garam baru tambah air sedikit demi sedikit. Sebolehnya, masa uli doh tu, biar air lebih sikit, dan kita ambik tepung sikit2 utk membentuk. Saya bentukkan donat guna mulut cawan yang kecil, dan lubang tengah tu gunakan buku benang. Lepas dan bentukkan doh donat, biarkan selama 1 jam supaya donat kembang dan naik. Oooopppsss, lubang tengah donat jangan ditebuk awal ye, tebuk ketika kita nak menggoreng. Sebab, kalau tebuk awal, nanti, doh akan mengembang, dan lubang akan tertutup semula. Mudah je donat saya!


Bahan untuk sambal pedas manis:
4 ulas bawang merah
2 ulas  bawang putih
1 sdb cili coh
3 sdb sos cili
1 sdb sos tiram
3 1/2 sdb gula
secubit garam

Caranya :
~ Tumbuk bawang merah dan bawang putih.
~ Tumis bawang yang telah ditumbuk dalam minyak yang sedikit, masukkan cili boh, sos cili dan sos tiram. Tambahkan sedikit air, kacau rata.
~ Masukkan gula dan garam, kacau rata sehingga sambal kering.
~ Masukkan donat yang telah digoreng, tutup api, dan gaul rata sehingga sambal melekat rata pada donat.
~ Hidangkan.... memang sedap!

Saya tak sangka anak2 lelaki saya sukakan donat sebegini. Ikhwan makan donat salut gula tu 2 ketul je. Tapi, donat pedas manis ni, tak terkira dah berapa banyak dia makan. Amniy juga begitu.


Cawan comel utk terap donat dan buku benang utk buat lubang tengah
Selamat mencuba.... :-)

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...