Tuesday, July 12, 2011

Donat (II)

4 hari saya tak update halaman ini. Sibuk hujung minggu lalu, saya balik kampung, adik saya bertunang. Dan bila balik sini, PIL dan BIL pula datang. Jadi, demi menghormati mereka, saya limitkan masa saya berinternet.

Anak kedua saya demam, teringin betul makan donat. Sian dia.... Saya memang dah lama tak menguli donat. Dulu2 ada lagi jugak, guna resepi MIL. Boleh rujuk sini kalau nak tengok resepi yang MIL saya ajar. 

Satu hal kenapa saya dah lama tak menguli donat, sebab saya sedang berdiet. Hehehe.... maklum kan, donat makanan yang kurang sihat. Jadi saya perlu limitkan membuat donat. Tapi, demi permintaan anak, buat jugak la. :-)

Kali ni, saya gunakan cara sendiri je. Pertamanya sebab kehabisan yis basah, terpaksa guna yis kering (yang mauripan tu la). Saya pernah buat dulu dengan menggunakan yis kering ni, tapi tah di mana silapnya, donat saya tak naik dan jadi keras kematu. Tu yang tak nak guna yis kering. Tapi, kali ni, saya try buat lagi guna yis kering... Alhamdulillah, menjadi juga lembutnya.


Bahan-bahan:
  • 300 gm tepung gandum
  • 2 sdt yis kering
  • 1 sdt garam halus
  • 3 sdb susu pekat
  • 1/4 cawan minyak jagung (nak guna minyak masak biasa pun boleh, nak guna marjerin pun boleh. Kalau guna marjerin donat akan jadi lebih lembut dan macam ada kentang gitu. Saya tak guna marjerin utk kali ni sebab saja nak try guna minyak jagung. Kalau nak guna marjerin, sukatannya gunakan lebih kurang 2 sdb marjerin. Tak perlu dicairkan dulu. Cukup sekadar ramas-ramas manja pada tepung)
  • Air secukupnya
Cara-caranya:
  • Satukan tepung bersama yis dan garam halus. Dan masukkan juga minyak jagung. Gaul rata.
  • Bancuh susu pekat bersama sedikit 200 ml air, dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam bekas yang berisi tepung tadi. Gaul rata. Biar air terlebih sikit, tak mengapa dan gaulkan. Memang bancuhan akan sedikit melekat kat tangan, gaul lagi, letakkan tepung sikit-sikit, sampai bancuhan boleh didoh. 
  • Petua nak bagi donat tu lembut : masa buat doh tu, bancuhan tu jangan terlalu byk tepung. Biarkan ia melekat2 kat tangan tu. Masa ni, kena banyak bermain dengan tepung, ambil tepung tu sikit2 dan terus menguli sehingga boleh diterap dengan mulut cawan.
  • Pastu, terap sikit2 (macam kita nak terap biskut raya tu, tapi tak yah la guna penggelek tepung. Gunakan tangan je. Sebab nak terap sikit je) dan acukan dengan mulut cawan yg kecik. Sebab donat akan membesar..... dah naik sikit, lubangkan tengah (saya gunakan buku benang untuk menghasilkan lubang tengah)
  • Biarkan doh donat lebih kurang 1/2 jam sehingga 1 jam supaya doh akan naik. Kalau gunakan yis basah, masa untuk menunggu donat naik lebih kurang 20-30 minit. Tapi kalau gunakan yis kering, masanya amat panjang sedikit.
  • Goreng donat dalam minyak yang banyak dan panas sehingga keperangan. Angkat dan toskan seketika. 
  • Salutkan gula atau topping kegemaran anda. Ingat! Kalau salut gula, pastikan donat tidak terlalu panas kerana akan menyebabkan gula menjadi cair. Biarkan donat dalam keadaan suam2 gitu. :-)


Selamat mencuba la ye, kepada yang teringin buat donat sendiri.... :-)

9 comments:

  1. assalamualaikum kak fiza...baru follow sini...gebunya donut ni...geremmmm je tengok...

    ReplyDelete
  2. wa alaikum salam nuwairani,
    terima kasih follow yer... insya Allah, cuba resepi ni puas hati. hehe

    ReplyDelete
  3. SALAM, FIZA SAYA ADA TRY TAPI TAK JADI LE.. PLS DIMANA SILAPNYE

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ummu amani,
      mungkin tepung terbanyak kot....

      Delete
  4. nk tnye la yg yis tu x pyh cmpur air rndam kn dlu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya buat mmg tak perlu, melainkan awak guna yis basah

      Delete
  5. Yis kering kena rendam dalam air suam dulu bagi berbuih..baru jadi...tak leh main gaul jer

    ReplyDelete
  6. garam ka gula?????sebab saya buat experimen mikroorganisma pakai gula.... tolong jawab ya....hihihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...