Wednesday, July 27, 2011

Masalah Kek Karamel!!!!

Anak2 saya berhari-hari minta kek karamel. Hari ni, saya buat kek ni lagi. Ntah kali ke berapa tah, anak2 masih tak jemu2. Tapi, saya sedikit kecewa dengan kek karamel kali ini. Saya tak tahu mana silapnya. Agaknya, silap pada susu. Biasa saya gunakan susu cair, tapi kali ni, saya gunakan susu segar sebab kehabisan susu cair. Dah 2 kali buat guna susu segar, dan dah 2 kali juga ia jadi seperti ini. Dan memang saya syak masalah susu....

 Lapisan susu tak cantik....

 Nampak... ia lembik sangat, mencair.....

Bila saya terbalikkan, sedikit pecah dan meleleh ke tepi....

Cuba bandingkan dengan gambar bawah ni. Ini hasil kek karamel yang saya buat menggunakan susu cair. Dan sudah beberapa kali menggunakan susu cair, memang beginilah hasilnya.
Saya puas hati......

Saya sukakan lapisan susu yang cantik dan terletak kemas tu.

Dan ini juga..... menggunakan susu cair.

Betul ke masalah kek karamel saya buatan hari ini ialah susu. Saya tak tahulah. Yang pasti, lepas ni, saya tak kan buat kek ini menggunakan susu segar. Ada sesiapa boleh jelaskan masalah saya ini. Kalau sesiapa berpengalaman menggunakan susu segar, dan hasilnya cantik, silalah kongsikan tips bersama saya. 

8 comments:

  1. lame dah tak buat kek puding karamel ni... mmg sedap, tak dinafikan...tp kite pun tak ingat haritu kite guna susu segar atau susu segar.... :( sorry ye....

    *rasanya ada kelainan tak berbanding susu segar dan susu cair???

    ReplyDelete
  2. Fiza Nordin,
    dari segi rasa, tak de apap beza pun. tapi tu la.... rasa tak puas hati dgn hasil dari susu segar ni.

    ReplyDelete
  3. lain kali tahu dah - tak boleh pakai susu segar! selalu jugak buat kek nie - memang sedap ! bukan kata anak2 aje suka, Umi pun suka jugak! sekali makan 2-3 keping! rasa tak muak!

    ReplyDelete
  4. kak hafidzin,
    anak dah minta sgt, susu cair tak de, guna je susu segar, berharap, menjadi la.... rupanya....

    ReplyDelete
  5. pada pendapat saya, susu cair lebih kental berbanding susu segar. Utk mengelakkan masalah serupa, cuba tambahkan tpg kastad, atau lebihkan sedikit tpg kastad jika dlam resipi mmg sudah ada tpg kastad. ini pendapat sya jer ye.

    ReplyDelete
  6. penyulawa,
    oh, gitu yer...ok2, saya faham. terima kasih yer... lain kali saya try lagi.

    ReplyDelete
  7. salam fiza, lina pernah menggunakan kedua2 jenis susu...susu cair dan susu segar...kedua2 menghasil kan hasil yg baik...tip kalau guna susu segar tambah kan satu sudu kecil tepung jagung dlm adunan pudding...Insya ALlah ianya menjadi kemas..

    ReplyDelete
  8. salam lina,
    oh, terima kasih dgn tip itu.
    skrg saya kukus sekejap lapisan karamel tu utk hasilkan lapisan karamel yg lebih baik dan cantik :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...