Saturday, July 16, 2011

Kek Karamel seperti dalam WHI

Ini kali ke-4 saya buat kek karamel. Mesti ada yang boring pasal nampak entry kek karamel lagi dalam blog saya. Hahaha... suka hati saya la. Syok dapat buat kek ni! Puas hati...

Ini hasil ke-2 saya... baru nak tayang. 
Saya buat ni sehari selepas saya buat kek karamel pertama saya

Nak tayang hasil ke-3, tak sempat. Sebab dah selamat masuk perut. Hasil ke-3 saya buat bulan lepas jugak sebab belum jemu2 nak makan kek karamel. Terutamanya anak ke-2 saya. Cukup gemar dengan kek ni.

Pagi tadi, saya bancuh lagi kek ni. Sebab teringin sangat. Rasa lama benar tak membuatnya. Padahal baru bulan lepas buat. 3 kali lagi..... Dah selesai buat, masuk dalam peti ais. Kebetulan puasa siang tadi, so, tak sempat la nak merasa lagi. Simpan niat nak makan untuk desert berbuka nanti. 

Tengahari tadi, sambil baring2 depan TV, menonton Wanita Hari Ini di TV3. Ada pulak demo orang buat kek karamel ni. Dalam hati, "Baru je buat pagi tadi. Masih dok dalam peti ais lagi." :-) Tapi, yang tak bestnya, demo tak semenggah. Tak semua step ditunjukkan bagaimana cara buat kek ini. Kesian mereka yang tiada talian internet. Kang tak pasal2 ikut step yang ditunjukkan dalam WHI, kek karamel jadi bengkang karamel pulak! Jahat saya ni, kan? Tak sayang jari.... menaip sesuka hati. Ini hanya pendapat saya! Jangan saman saya ok! Saya cuma soerang blogger sempoi, bukan jutawan!

Saya masuk ke page FB WHI, dah ada tepek resepi. Wah... rasa teruja pulak nak join sembang2 kawan2 di nota WHI. Ada juga beri tip dan pendapat dan tak kurang ramai yang tak pernah buat, dan mahu mencuba bagaimana rasa kek karamel ini. Saya pun ada la jugak beri sikit pendapat yang tak seberapa... hehe. Nak menyibuk la katakan....

Meh la nak tayang kek karamel ke-4 saya... Hehehe

 Sempat amik gamba selepas diterbalikkan. Cuak juga masa nak terbalikkan kek ni pagi tadi. Walaupun dah buat beberapa kali, hati tetap berdebar ketika nak terbalikkannya. Paling risau kalau lapisan susu tak menjadi. Tapi, bila tengok hasilnya menjadi, lapisan susunya pun terletak elok jer..... syukur sangat.

 Saya sukakan lapisan susu yang terletak cantik tu. Nak komen sikit la... jangan marah ye. Kalau kat WHI tengahari tadi, lapisan susu kek karamel mereka amat nipis. Kenapa ye? Jimat yer....

Kek karamel yang dah potong..... saya sukakan belang pada kek ini. Kalau pandai buat belang, lagi cantik kek ni jadinya. Saya ni, masih amatur.... masih belum berapa nak menjadi belangnya. Cumanya, sebab kek ni terlampau lembut dan ringan, jadi potongan saya tu tak berapa nak kemas...... Ke macam mana ye? Ada tips tak?

Dah ready untuk dingap..... buka puasa Maghrib tadi, jamah kek ini dulu selepas makan buah kurma dan air putih. Nikmatnya.... Allah je yang tahu. Dah la sejuk, rasa nyaman je bila kek ni lalu di keringkong.

Ok, nasihat saya pada mereka yang teringin sangat nak mencuba membuat kek ini, anda perlu kuasai beberapa teknik. Salah satunya teknik membuat meringue dan teknik kaup balik utk mencampurkan putih telur meringue (bahan D) dengan bahan C. Kalau menjadi teknik2 tersebut, insya Allah kek anda akan menjadi dengan baik.

Untuk resepi lanjut dalam blog ini klik KEK KARAMEL
Sekali terima kasih kak sue, kerana banyak beri tunjuk ajar pada Fiza.

3 comments:

  1. Salam - memang sedap sangat Kek Karamel ni. Anak2 pun suka. Kak Fizin dah buat 2 kali, bila tengok gambar kek Fiza ni terus teringin. Rasanya minggu nie nak buat lah he..he..

    ReplyDelete
  2. nieda pernah tp x menjadi... bila masuk dlm oven karamel tu x masak tp kek dh masak.. so kek tu basahdengan karamel masuk cik tong terus.. nk cuba lg tp takotttt

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...