Friday, July 22, 2011

Cerita Kuih Kasuwi Hari Ini!

Dari malam tadi rasa teringin amat nak makan kuih kasuwi. Tapi tak sempat buat, sebab dah mengantuk. Niat nak bangun awal pagi membuatnya, tapi, tak terbangun pulak. Lepas Ikhwan dan abinya ke sekolah, saya buat la juga....


Saya dah 2 kali post resepi kuih kasuwi ni, kali ni tak nak tepek lagi. Jadi kalau berminat nak buat kuih ni, boleh KLIK SINI dan SINI. Nak resepi kasuwi pandan pun ada, KLIK SINI.

Kalau tengok pada gambar tu, warna kuih saya tak berapa gelap. Ala2 coklat muda je. Selalu tu, jadi coklat tua. Baru saya tahu, kalau buat kuih kasuwi tak boleh guna gula kabung. Warna tak akan jadi seperti yang kita inginkan, dan rasanya juga sedikit lain. Ringan sangat rasanya. Biasa guna gula merah, kali ni, gula merah tak ada, saya gunakan gula kabung. Hasilnya... begitu la. Tapi, masih sedap dimakan lagi. No hal lah!


Satu lagi, ini pertama kali saya buat kuih kasuwi dalam acuan kuih lompang ni. Biasa buat dalam loyang, dan potong2. Kali ni, sebab nak nampak comel, buat la dalam acuan. Memang comel la... Tapinya, saya ni ntah fikir apa pagi tadi, acuan tu terlupa nak sapu minyak. Jadi, bila kuih dah masak, jadi susah la nak dikeluarkan walalupun sudah agak sejuk. Jadi tak cantik pulak.....

Mujurlah salut je dengan kelapa putih, jadi tak nampak betapa buruknya kuih saya.

Dan untuk kukusan sessi kedua, saya sapu acuan dengan minyak. Alhamdulillah, lepas je masak, hasil kuih sangat cantik dan licin.


Dapat la beri jiran sebelah rumah sepinggan.... Moral, jangan guna gula kabung. Lagi cantik guna gula merah..... Sekian, terima kasih!

3 comments:

  1. salam kenal,
    sedap kuih kaswi tu...

    ReplyDelete
  2. sedap..sedap..tp tak rajin nak buat..hehe

    ReplyDelete
  3. nak try buat masa bulan puasa nanti - saya & anak2 suka sangat kuih ni!! terima kasih fiza atas resepi2 yang best!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...